ছোটগল্প ৩ – বৃহচ্চঞ্চু / Short Story 3 – Brihachchanchu (The Terror Bird)

Satyajit Ray-Brihachchanchu

পিডিএফ লিঙ্ক / PDF Link: Satyajit Ray-Brihachchanchu

বৃহচ্চঞ্চু – সত্যজিৎ রায়

বাংলায় বৈজ্ঞানিক কল্পকাহিনী যারা লিখেছেন, তাদের প্রসঙ্গ উঠলে সত্যজিৎ রায়ের কথা বিশেষ করে বলতে হয়। সাম্প্রতিক কালে বৈজ্ঞানিক কল্পকাহিনীগুলো আমরা দেখতে পাই, সেসবে বৈজ্ঞানিক বিশেষণ আর জটিলতার মাত্রা থাকে বেশি, কিন্তু সত্যজিতের গল্পগুলো এক্ষেত্রে বড় ব্যতিক্রম। খানিকটা বিজ্ঞান, আর তার চাইতে একটু বেশি কল্পনা মিশিয়ে লেখা এই গল্পগুলো চরিত্ররা অনেক সময়ই বড় বিজ্ঞানী কিংবা দুঃসাহসী অভিযানকারী না হয়ে হন আমাদের আশপাশের কেউ, আর হয়ত এই নৈকট্যই গল্পগুলোকে আমাদের কাছে সাধারণের চাইতে বেশি আকর্ষণীয় করে তোলে। এবার তেমনই একটি লেখা তুলে দিলাম – বৃহচ্চঞ্চু – কুড়িয়ে পাওয়া একটি পাখির ছানার রহস্যময় পরিবর্তনের গল্প।

Brihachchanchu (The Terror Bird) – Satyajit Ray

Of the writers who have written science fiction in Bangla, Satyajit Ray deserves a special mention. Frequently, and particularly when it comes to more recent writings of the genre, Bangla science fiction stories come loaded with scientific jargon and complexities, but Ray’s stories are exceptions in this regard. With their science kept light but firm, and beautifully complemented with imagination, the stories occur around characters who are uncannily familiar, like the middle-aged bachelor next door or the schoolboy who is bad at Math. And perhaps that is why the stories captivate the reader so much.

Brihachchanchu is fittingly the first of the many science fictions of Satyajit Ray that you will find on this site. A gripping story about a strange creature that is taken as a pet by a dull but sharp Kolkatan, it holds something for even those who are averse to science. If you are at the other end of the spectrum, and know a little paleontology, here is one word for you: Andalgalornis. Enjoy!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s