ছোটগল্প ৬৪ – প্রফেসর শঙ্কু – ডঃ শেরিং এর স্মরণশক্তি / Short Story 64 – Professor Shanku – Dr. Sherring er Smaranshakti (The Remembrance of Dr. Sherring)

Satyajit Ray-Professor Shanku-Dr Shering er Smaranshakti 1পিডিএফ লিঙ্ক / PDF Link: Satyajit Ray-Professor Shanku-Dr Shering er Smaranshakti

প্রফেসর শঙ্কুর গল্প – ডঃ শেরিং এর স্মরণশক্তি – সত্যজিৎ রায়

প্রফেসর শঙ্কুর এই গল্পটির পটভূমি সুইটজারল্যান্ড। শঙ্কুর সেখানে যাওয়ার কারণ দুটো – এক, ইউরোপের বৈজ্ঞানিকমহলের সামনে তার সদ্য আবিস্কৃত স্মরণশক্তি বাড়ানোর যন্ত্র রিমেমব্রেনের কার্যকরিতার প্রমাণ দেওয়া, আর দুই, রহস্যজনক সড়ক দুর্ঘটনায় স্মৃতিশক্তি হারানো এক বৈজ্ঞানিকের হারানো স্মৃতি ফিরিয়ে আনা। স্মৃতিশক্তি হারিয়ে ফেলার আগে ডঃ শেরিং একটি গোপন বিষয় নিয়ে গবেষণা করছিলেন, যা শেষ হওয়ার আগেই তিনি আর সেই গবেষণায় তার সহকর্মী ডঃ লুবিন পাহাড়ের গায়ে দুর্ঘটনাটির শিকার হন। দুর্ঘটনায় শেরিং বেচে গেলেও লুবিন মারা যান, আর গবেষণার কাগজপত্রসমেত তাদের গাড়িচালক নিশ্চিহ্ন হয়ে যান। শঙ্কুর যন্ত্র শেরিং এর উপর কাজ করলেও দুর্ঘটনার কারণ আর কাগজগুলোর হদিস সম্বন্ধে তিনি কিছুই জানাতে পারেন না। শঙ্কুর সন্দেহ হয়, যে বৈজ্ঞানিকদের এই পরিণতির কারণ নিছক দুর্ঘটনা নয়, যদিও আসল ঘটনার অনেকটুকুই তখনো ঘটতে বাকি।

Professor Shanku’s Stories – The Remembrance of Dr. Shering – Satyajit Ray

In this story, Shanku finds himself in Switzerland in an attempt to recover the memories of a certain Dr. Sherring, who had been working on a top secret project before losing his memory in a traffic accident. While Dr. Sherring had survived, his co-worker on the project, Dr. Lubin, did not. More perplexingly, however, no body of the driver of their car is found, as are the documents of their research. While Shanku’s latest invention, the remembrain, succeeds in restoring Dr. Sherring’s memory, he fails to shed any light on the accident. Salvaging the documents seems to be an impossibility, until Shanku realizes that the accident , after all, might not have been one.

Satyajit Ray-Professor Shanku-Dr Shering er Smaranshakti 2

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s